4. Harver és szoftver ergonómia, szoftverek csoportosítása


Szoftverergonómia:
  • Azt vizsgálja, hogy a használt szoftverek mennyire kényelmesen és hatékonyan használhatók, mennyire könnyítik meg a feladat elvégzését, mennyire kevéssé fárasztó a használatuk.

  • Ergonómikusabb egy szoftver, ha hamar rájövünk a használatának módjára, és ha a leggyakoribb feladatok néhány mozdulattal vagy kiadott utasítással elvégezhetők.

 
 
Hardverergonómia:
Állítható magasságú szék
  • fekarunk egyenesen a test mellett lóghat, a csuklónk az asztalon alátámasztva feküdhet a billentyűzet és egér használatakor
  • talpunk érjen le a földre

 

Monitor
  • a képernyő magassága nagyjából szemmagasságban legyen, enyhén előrehajlított nyakkal kényelmesen tudjunk olvasni
  • nem jó ha a monitort erős fény éri és az sem, ha teljes sötétben nézzük órákon keresztül

 

Ergonómikus billentyűzet
  • töréssel kialakított billentyűzet, melyen megfelelő irányban lesznek az ujjaink, az ilyen billentyűzetek jobban illeszkednek a kéz természetes tartásához
  • a középső része felé kicsit domborúak, ezt a tartást szereti igazán a kezünk

 

Ergonómikus egerek
  • dőlésszöget igyekeznek tartani, azaz az ilyen egerek ferdék
  • hüvelykujj az ilyen egereken újabb gombot kap, amelyek szerepe testre szabható

 

Szoftver = program

 

A számítógépes programok fajtái - feladatkörök szerint

 

 

1       Operációs rendszer

Pl. DOS, Windows XP, Windows 7, Windows 8, Windows 10, Windows 11, Unix, Linux, Ubuntu

 

2       Rendszerközeli program

Pl. Total Commander

 

3       Fejlesztői rendszerek, programozási nyelvek

Pl. Pascal, Logo, C++, C#, Java, Delphi, Python

 

4       Felhasználói, alkalmazói programok

·        Szövegszerkesztők pl. Word

·        Táblázatkezelők pl. Excel

·        Rajzolóprogramok pl. Paint

·        Adatbázis-kezelők pl. Access

·        Oktatóprogramok

·        Játékprogramok


 

A számítógépes programok fajtái - felhasználói jogok szerint

1. Kereskedelmi szoftverek: 

- pénzbe kerülnek és meghatározott feltételekkel alkalmazhatók

- dokumentáció társul hozzá, amiben elmondják a használatát a programnak

 

2. SHAREWARE szoftverek:

- szabadon felhasználható és terjeszthető

- próbaidő letelte után már fizetni kell érte

 

3. FREEWARE szoftverek

- ingyenes

- szabadon felhasználható és terjeszthető

 

4. Trial:

- általában kipróbálásra adják ki

 

5. Demo szoftverek:

- bemutatóprogramok

 

6. Public domain: 

- programozó ajánlja fel tetszőleges felhasználásra

- forráskód szerkeszthető

 

7. Szabad szoftverek:

- ingyenes

- szabadon felhasználható és terjeszthető

- a forráskód szerkeszthető